Skip to content
Nyhet

Långsiktighet ger resultat

Bild Robin2

Kommunala bolag hanterar ofta flertalet parallella avtal med olika leverantörer av installations- och underhållstjänster för fibernät. Men, det finns stora synergieffekter som åsidosätts när man arbetar med traditionella gränsdragningar, och många fördelar när man istället får möjlighet att jobba långsiktigt tillsammans. Det menar Robin Elmgren, projektledare på Eltel.

Fibermarknaden är i förändring. Nyligen handlade det främst om att bygga ut näten, men allt eftersom de sista tomma fläckarna försvinner på den svenska fiberkartan övergår arbetet till förvaltande och utvecklande underhåll. Kommunerna ser samtidigt ökade krav på digitalisering, säkerhet och hållbarhet på både kort och lång sikt. Detta ställer nya krav på både nätägare och leverantörer, som behöver kunna arbeta proaktivt och analytiskt.

– Uppgiften framöver blir att se till att den infrastruktur som byggts de senaste 20–25 åren håller en fortsatt hög standard och är framtidssäkrad. Det kommer att finnas kablar som behöver bytas, säkerheten i näten kan behöva höjas och många kommer att vilja effektivisera och optimera sina nät för att minska både kostnader och klimatavtryck, säger Robin Elmgren.

Eltel och Wexnet har utvecklat samarbetet över tid
Wexnet, som ägs av flera kommuner i Kronobergs län, har samarbetat med Eltel under en längre tid. Från början handlade samarbetet mest om traditionell utbyggnad av fibernätet, men under åren har det utvecklats till att omfatta både drift, underhåll och utveckling.

– Ett bra avtal och kundrelation baserar sig på ömsesidigt förtroende och respekt, säger Robin Elmgren. Jag upplever att Wexnet är väldigt lyhörda när vi belyser ett problem i nätet och kommer med lösningsförslag. Det kan ofta börja med ett enkelt mejl eller telefonsamtal, men utvecklar sig snabbt till ett eller flera förslag på lösningar. Det finns ofta synergier att uppnå som sparar både tid och pengar för kunden.

Fredrik Johansson, sektionschef för Nät på Wexnet, lyfter flera olika delar i samarbetet med Eltel.
– Vårt samarbete omfattar löpande drift- och underhållsinsatser samt gemensam planering. Arbetet sker med tydliga kontaktvägar, regelbundna avstämningar och uppföljning mot överenskomna kvalitets- och leveransmått, berättar Fredrik.

Helhetstänk ger resultat
Robin Elmgren hoppas att fler stadsnätsaktörer vågar testa att arbeta brett med leverantörer som kan ta ett helhetsgrepp om både löpande daglig service och utveckling för framtiden.

– Ju större nät man har desto mer är det som kan gå sönder eller växa fram till ett problem och där är det viktigt att ha en fältservice som snabbt kan hantera serviceärenden. Men vi kan också arbeta proaktivt med våra kunder och minska kostnaderna över tid. Som exempel bygger vi nya noder åt Wexnet som klarar morgondagens krav på robusthet samtidigt som vi får en grund för att konsolidera och optimera både kabelnät och hårdvara. Detta leder i sin tur till lägre underhållskostnader och minskad energianvändning, säger Robin.

– Många upplever nog att det är svårt att binda upp sig i långa avtal, eller att man vill behålla flexibiliteten. Men vår erfarenhet är att det långsiktiga perspektivet skapar bättre resultat. Mitt råd är att våga satsa på strategiskt samarbete, vara tydlig med mål och förväntningar och att arbeta kontinuerligt med uppföljning och dialog, avslutar Fredrik.