Möt Kim: Servicetekniker

Kim Hellberg jobbar som servicetekniker på Eltel och började för ungefär sex år sedan. Han har ett tydligt kundfokus som märks i hur han bemöter sina kunder och han är medveten om både säkerhet och miljö när han arbetar. Dessutom gillar han ordning och reda; han ser alltid till att det är minst lika städat och fint hos kund när han går därifrån som när han kom. ”Skräpet tar jag med mig tillbaka för återvinning. Det är bara sån jag är; jag vill att det ska se snyggt ut.”

Hej Kim! Berätta, vad gör du på Eltel?

Arbetet innebär mycket frihet under ansvar. Jag får in planerade jobb från projektplaneraren och det innebär att jag åker runt till kunder och löser problem. Det kan vara att felsöka och åtgärda sånt som inte fungerar i deras nätverk, till exempel om någon plötsligt saknar wi-fi i en anläggning. Eller så kan det innebära att installera ny utrustning eller byta ut vissa delar. Jag letar rätt på felet och kommer fram till den bästa lösningen för kunden och oftast löser jag problemet direkt på plats. Och när det behövs åker jag och hjälper kollegor såklart.

Vad är roligast med ditt jobb som servicetekniker?
Det jag trivs mest med är faktiskt kollegorna och friheten som arbetet innebär. Jag är ju utbildad elektriker och det här är mycket mindre styrt än vad ett elektrikerjobb är.

Vad behöver man kunna för att jobba som servicetekniker?
Mycket kan man lära sig ganska snabbt. Men det är viktigt att man har ett teknikintresse, är serviceminded och gör sitt bästa för att hjälpa sina kunder. Och att man gillar mobilteknik, IP-system och att lösa problem.  

Varför jobbar du på Eltel?
Det absolut bästa är kollegorna här; vi hjälper varandra och vi har kul tillsammans. Vi har mycket frihet under eget ansvar och om man vill kan man utvecklas inom bolaget. Eltel är ett stabilt bolag, och det känns som en trygg anställning om man jämför med konkurrenterna.