Möt Yanina: strategisk inköpare

Är du mångsidig, marknadsorienterad, gillar att lösa problem och bygga starka relationer med leverantörer? Då kan jobbet som strategisk inköpare hos Eltel vara intressant för dig. Här berättar Yanina Padabedava mer om det yrke som hon trivs med.

Vad gillar du med Eltel? Varför jobbar du här?

- För att jag trivs väldigt bra, både med mina arbetsuppgifter och med mina arbetskollegor. Vi inom inköpsgruppen är involverade i nästa alla jobb som Eltel gör ute i landet så vi har stor kontaktyta, det är alltid kul och spännande med de frågor och uppdrag vi får till oss. Det är genom aktivt samarbete som vi tillsammans utvecklar våra processer och bidrar till en bättre affär för våra kunder. Sammanlagt kan man säga att Eltel är ett bra företag att jobba i och här finns möjligheter att utvecklas för alla anställda. 

Vilka är dina arbetsuppgifter?

- Jag tar hand om inköpsfrågor inom området som kallas indirekt material och tjänster. Det kan vara allt från kontorsmaterial, arbetskläder, skyddsutrustning, miljöstationer, logistik, resor och hotell med mera. Vi inom inköpsgruppen gör inga beställningar utan vårt arbete är att se till så att det finns tydliga inköpsprocesser som stödjer strategin och som gör det enkelt för våra medarbetare att göra sina beställningar på rätt sätt. Genom att vi är specialister inom vårt inköpsområde så blir vi kostnadseffektiva inom respektive marknad då vi förhandlar fram attraktiva priser och fördelaktiga villkor med leverantörerna. Utöver det arbetar vi med kontinuerlig bevakning och uppföljning av avtalsleverantörer samt stöttar organisationen med deras inköpsbehov. 

Vad gillar du med att jobba som strategisk inköpare för Eltel?

- Det jag gillar mest är att lösa olika problem och bygga starka relationer med leverantörer som skapar värde för företaget.

Varför heter det strategisk inköpare, vad är skillnaden från att vara inköpare?

- Inköpare är mer ett generellt begrepp. Man kan vara operativ inköpare, taktisk inköpare eller strategisk inköpare. Som strategisk inköpare är man affärsdriven, man söker och utvärderar nya leverantörer, förhandlar ramavtal, följer upp och mäter vår framgång med arbetet med olika KPI:er.

Vad behöver man kunna i ditt jobb?

- Man behöver en inköpsutbildning och som brukar vara på två år via yrkeshögskolan. För att lyckas med jobbet som strategisk inköpare behöver man vara mångsidig, marknadsorienterad och bra på att skapa relationer. Att vara ifrågasättande är också en bra egenskap, samt att vara analytisk och ha en god problemlösningsförmåga.