Det går som på räls för Team Verkstad i Arboga
Teamet tillverkar bland annat teknikhus, stativ, apparatskåp, vägskyddskurar och kiosker. Syftet är att korta ned ledtiderna maximalt och ingen personal behöver vistas i farlig spårmiljö vid prefabriceringen.
Eftersom tiden är knapp när arbeten i spåren skall utföras, har teamet etablerat en lagerplats i Arboga för allt järnvägsspecifikt material som används ute i fält. Ordning och reda på materialet skapar förutsättningar för en effektiv produktion. Montörerna som bygger skåpen på verkstaden följer med produkten ut i fält för inkoppling. Samtidigt får de med sig övrigt material som behövs, då lagerplatsen etableras intill verkstadslokalen.
Just nu arbetar TeVe med att prefabricera signalställverk med tillhörande el- och telearbeten till Eltel Rails stora järnvägsentreprenad på Lidingöbanan. Det är bland annat signalställverken i tomma teknikhus och skåp som ska byggas in. Där kopplar teamet ihop de tekniska enheterna i huset så långt det är möjligt och innan leverans kontrolleras installationen noggrant för att kvalitetssäkra produkten.
Hemligheten bakom allt är installationen i Verkstaden, där allt förbereds så långt det är möjligt av Eltels engagerade tekniker. Det öppna och trevliga klimatet som råder i teamets lokaler är en annan faktor.
Förutom arbetet med Lidingöbanan pågår även ett externt jobb tillsammans med järnvägsföretaget Signal& Banbyggarna. Det är ett helt nytt signalställverk och två nya vägskyddskurar till Falun som byggs tillsammans med kunden.
Verkstadschef och teamchef Dick Sulander med över 25 år i järnvägsbranschen har ett hektiskt liv. Varannan vecka jobbar han från Småland där han har sin 10-åriga son, och varannan från företagets huvudkontor i Stockholm där sambon bor – dessutom pendlar han till Arboga och företagets verkstad i Arboga där i mellan.
- Jag sitter mycket på tåg, och då kan man ju jobba samtidigt, poängterar han.